Sunday, July 11, 2010

BrOnchitis

Bronchitis Symptoms







Acute bronchitis most commonly occurs after an upper respiratory infection such as the common cold or a sinus infection. You may see symptoms such as fever with chills, muscle aches, nasal congestion, and sore throat.

  • Cough is a common symptom of bronchitis. The cough may be dry or may produce phlegm. Significant phlegm production suggests that the lower respiratory tract and the lung itself may be infected, and you may have pneumonia.
  • The cough may last for more than two weeks. Continued forceful coughing may make your chest and abdominal musclessore. Coughing can be severe enough at times to injure the chest wall or even cause you to pass out.
  • Wheezing may occur because of the inflammation of the airways. This may leave you short of breath.

Kenapa aku berkongsi pasai brokintis? It's all because of my lil' iman, he had fever fOr almOst a week (starting saturday evening lepas aku baru balik dari teambuilding).. korang tau la, lately ni kan banyak jenis penyakit...virus fever la.. dengue fever etc...his temp is on & off sometimes cecah 4O. tapi anak aku ni xjenis meghap..susah nak tau dia sakit ke tidak, sebabnya tingkah laku dia mcm org xsakit. tau2 badan panas ..paling2 sgt pun dia lembik, ckp nak tidoQ, xlarat nak jalan. tu dah habis lemah tOl la... , alhamdulliah since dia kecik, kalau sakit xpernah la melalak2 nak sOh dukOng or meghap cuma lately ni sejak masuk 4 tawOn byk kerenah dia buat aku ngan hubby hangen satu badan.

oh ya, back tO main topic - sunday kitaorg bawak dia ke klinik, pada asalnya nak gi tengOk wayang - Karate Kid sekali lepas ja lunch kat mCd..iman dah lembik, apa lagi terus pecut gi klinik...habis ja makan ubat. laju ja dia sOh sambung hajat yg terbantut - karate kid siap kata "iman rasa iman dah selesa sekarang!" huh.. anak!
yet, his fever is on & off...siang dia ok, temp naik waktu malam nak ke pagi. last thursday, we decided bring him tO his pediatric. sejak lahir dia dirawat dOc tan, ubat lain memang xjalan la.. memang kalau xbaik, dOc tan ler jawabnyer! (bak kata laki aku.. ni semua psikolOgi jer!) ntah la, bagi aku.. aku percaya dgn keserasian. dOc tan kata iman xpulih sepenuhnya sebab dia kena BROKINTIS! Erk.. ngeri aku dengar! aku sehabis baik jaga makan minum dia.. aku ni boleh dikategorikan sgt ler berhati2 memilih makanan utk dia SEBABnya aku takot anak aku kena ASTHMA, or apa2 penyakit yg sewaktu dgnnya. sO, bila dOc sebab ja perkataan tu.. buat aku terkedu + risau + xkeruan.
Alhamdullilah, the next day Iman dah sihat xde demam2 dah tapi aku kena pantau takOt phlegm dia byk. Ya, aku tau bebudak nak membesar mudah terkena atau dijangkiti penyakit tapi ntah la.. maybe itulah naluri keibuan aku!

nOte : kOrang ada tak petua camna nak hilangkan or apa2 yg berkaitan dgn brOkintis? share le sama!

No comments:

Post a Comment